خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اولین سیاه‌چاله

اولین سیاه‌چاله

اولین سیاه‌چاله "میان‌جرم"

تلسکوپ فضایی هابل، بهترین شاهد و دلیل برای وجود سیاه‌چاله‌های جرم متوسط

اطلاعات جدید تلسکوپ هابل، قوی‌ترین گواه و دلیل را برای وجود یک سیاه‌چاله میان ـ جرم درکیهان به دست آورده است.

این سیاه‌چاله‌ها جرمی به مراتب کمتر از اَبَرسیاه‌چاله‌های بسیار سنگین موجود در مرکز کهکشان‌های بزرگ دارند.

این مرگ سهمگین و ناگهانی ِ ستاره‌ای به همراه فوران پرتوهای ایکس آن، نه تنها اثبات محکمی است برای وجود سیاه‌چاله‌ای میان‌جرم، بلکه موجب شده تا اخترشناسان بتوانند جرم آن را هم که در حدود ۵۰٫۰۰۰ برابر جرم خورشید است، تخمین بزنند. این کشف یک پیروزی بزرگ و دیرینه برای نجوم است که توانسته آن «پیوند گم شده» در خانواده سیاه‌چاله‌ها را برای‌مان آشکار کند.

تلسکوپ هابل به کمک اخترشناسان می‌آید

تلسکوپ فضایی هابل مشاهده کرد که منبع این فوران پرتوی ایکس در یک خوشه ستاره‌ای متراکم، در خارج کهکشان راه شیری قرار دارد. خوشه‌های ستاره‌ای چگال (متراکم) مکانی بود که منجمین احتمال می‌دادند می‌توانند میزبان چنین سیاه‌چاله‌هایی باشند. اخترشناسان همچون شرلوک هولمز، در این پژوهش بسیار دقیق به دنبال قاتلی پنهانی بودند که یک ستاره را تکه‌پاره کرده بود.

این گروه امیدوارند که بتوانند با رصدهای بیشتر در آینده بتوانند هم کل انرژی خروجی از این جرم را محاسبه کنند و هم نوع ستاره‌ای که منهدم شده را مشخص کنند. و علاوه بر آن به دنبال اکتشاف موارد دیگری از این نوع سیاه‌چاله‌ها باشند.

با تأیید قطعی برای اولین سیاه‌چاله میان‌جرم، درهای امیدی باز می‌شوند که تعداد زیادی از آن‌ها در عالم وجود دارند ولی هنوز در تاریکی کیهان کشف نشده‌اند و چه بسا در انتظار عبور ستاره‌ای از نزدیکی‌شان هستند تا با متلاشی کردن آن خودشان را بر ما آشکار کنند!

منبع: setareshenas.com

نویسنده: محمد همایونی



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده